Praat jij écht écht heel graag over je job? Word gastleraar

Er zijn van die mensen die niet kunnen zwijgen over hun job. Jij denkt nu aan iemand, hé? Wel, dat is exact de persoon die wij voor de klas wilden krijgen. Want enthousiasme werkt aanstekelijk. En waar beter dan in het onderwijs om met dat enthousiasme de grootste impact te maken? Juist, ja.

Van werkvloer naar klaslokaal

De Vlaamse regering opende de deuren voor deeltijdse gastleraars: mensen die hun ervaring uit het werkveld willen delen en tegelijk écht een verschil willen maken in de klas. Werknemers, zelfstandigen, studenten, gepensioneerden en statutairen kunnen een paar uur per week voor de klas staan, terwijl ze hun gewone job behouden. Een mooie kans voor iedereen én voor de scholen. Toch blijft de vraag groot: er zijn nog steeds zo’n 2.300 plekken die wachten op enthousiaste vertellers.

Passie werkt aanstekelijk

We vertrokken vanuit een positief en herkenbaar inzicht: wie vol vuur over z’n job praat, maakt anderen nieuwsgierig. Zeker bij jongeren. Daarom kozen we voor een wervende en uitnodigende boodschap: Praat jij graag over je job? Wij hebben daar de ideale plek voor! Zo ontstond een campagne die tegelijk inspireert en activeert, en relevant is voor zowel scholen als werkgevers én iedereen die zin had om zijn passie te delen.

Van online video tot ochtendshow
De campagne liep een heel schooljaar en combineerde online video’s en banners met branded artikels in Het Laatste Nieuws en De Morgen. Om het thema nog breder te laten leven, kreeg de campagne extra aandacht in de populaire Studio Brussel ochtendshow ‘Fien & Thibault staan op’:

  • Een expert van Acerta werd uitgenodigd in de ochtendshow om de campagne toe te lichten.
  • Radiopresentatoren werden zelf gastleraar: Michèle Cuvelier gaf Engels, Dries Lenaerts leerde jongeren koken, Amber Broos werd leerkracht L.O. en Thibault Christiaensen zorgde voor muzikale opvoeding.
  • De lessen werden live gevolgd op de radio, op de Instagrampagina van Studio Brussel kon je de lessen op de voet volgen en de gastleraars kregen ook een plek in de StuBru-nieuwsbrief.

Alles onder één dak
Hotel Bonka stond in voor de strategie, creatieve uitwerking en productie. Van het eerste inzicht tot de laatste thumbnail. Zo konden we alle assets, zoals video’s, banners, branded content, slim verweven tot één herkenbaar verhaal.

Waarom wij hier trots op zijn?

We vertrokken niet van het lerarentekort als probleem, maar van een menselijk inzicht dat mensen écht in beweging zet. Zo maakten we van de zoektocht naar gastleraren méér dan een gewone wervingsactie. Dankzij onze all-in aanpak groeide de campagne uit tot een golf van media-aandacht, met meer inschrijvingen en doelstellingen die ruim behaald werden. Kijk, daar raken wij dan weer niet over uit gepraat.

Dus… ken jij iemand die nooit over z’n job kan zwijgen? Stuur ze gerust deze case door. Misschien staan ze morgen wel voor de klas.

Gastleraar - Kapper

Filmbestand

Gastleraar - Biologie

Filmbestand
Dit is een optionele caption