Humor als handleiding
Hoe maak je een instructionele video die niet instructioneel aanvoelt? We kozen voor een humoristische insteek die leeftijden overstijgt, niet vingerwijzend is en een duidelijk ezelsbruggetje heeft: “Is het een verpakking? Dan mag het de zak in”. Met het riedeltje herinnerden we mensen eraan dat de blauwe zak enkel bedoeld is voor huishoudelijke verpakkingen van plastic, metaal of drankkarton op een positieve, ontwapenende manier.
Juist sorteren, da’s zo gepiept
In de TV-spot stort een rubberen kip als afgedankte piepspeelgoedje haar hart uit. Dat doet ze vanuit een PMD-zak en op de tonen van Céline Dion’s iconische ballad ‘All by myself’. De boodschap op het einde: “De blauwe zak, daar kan veel in, maar geen speelgoed, elektro of batterijen”. Gevolgd door de catchy jingle: “Is het een verpakking? Dan mag het de zak in”. Of hoe we met humor, visuele storytelling en een herkenbare soundtrack een duidelijke boodschap overbrengen en gedragsverandering stimuleren.
Aangezien we weten dat televisiekijkers mét geluid en Insta-scrollers (meestal) zonder kijken, kozen we voor een andere aanpak voor de social ads. We voegden grafische elementen toe zodat de video's ook zonder geluid duidelijk en impactvol blijven.