Is het een verpakking? Dan mag het de zak in

PMD sorteren, het lijkt zo eenvoudig… Toch belanden speelgoed, elektro en batterijen nog te vaak foutief in de Blauwe Zak. Hoe maken we mensen duidelijk wat wél mag, zonder ze de les te lezen? Met een zingende kip en een ezelsbruggetje dat blijft hangen, dachten wij.
fostplusVerpakking

Een zak vol misverstanden?

Sinds de introductie van de Nieuwe Blauwe Zak werd PMD sorteren een pak makkelijker. Toch gooien veel Belgen nog steeds de verkeerde dingen in de zak. De uitdaging? Mensen bewustmaken dat alleen huishoudelijke verpakkingen van plastic, metaal of drankkarton erin horen. En hoe doe je dat best? Op een manier die opvalt, blijft hangen en vooral: niet vervelend belerend is.

Humor als handleiding

Hoe maak je een instructionele video die niet instructioneel aanvoelt? We kozen voor een humoristische insteek die leeftijden overstijgt, niet vingerwijzend is en een duidelijk ezelsbruggetje heeft: “Is het een verpakking? Dan mag het de zak in”. Met het riedeltje herinnerden we mensen eraan dat de blauwe zak enkel bedoeld is voor huishoudelijke verpakkingen van plastic, metaal of drankkarton op een positieve, ontwapenende manier.

Juist sorteren, da’s zo gepiept

In de TV-spot stort een rubberen kip als afgedankte piepspeelgoedje haar hart uit. Dat doet ze vanuit een PMD-zak en op de tonen van Céline Dion’s iconische ballad ‘All by myself’. De boodschap op het einde: “De blauwe zak, daar kan veel in, maar geen speelgoed, elektro of batterijen”. Gevolgd door de catchy jingle: “Is het een verpakking? Dan mag het de zak in”. Of hoe we met humor, visuele storytelling en een herkenbare soundtrack een duidelijke boodschap overbrengen en gedragsverandering stimuleren. 

Aangezien we weten dat televisiekijkers mét geluid en Insta-scrollers (meestal) zonder kijken, kozen we voor een andere aanpak voor de social ads. We voegden grafische elementen toe zodat de video's ook zonder geluid duidelijk en impactvol blijven.

All by ourselves

Hotel Bonka stond in voor de volledige creatieve uitwerking: het script, de visuele storytelling, de animaties, de montage en de social-optimalisatie. Van het strategische inzicht tot de keuze voor het poppenspel, de Céline Dion-licentie, de typografische onlineversie en de multiscreen-aanpak: we bewaakten elk detail. Geen versnipperde productie, maar één creatieve visie die naadloos vertaald wordt naar elk kanaal. 

Naast TV liep deze nationale campagne ook op radio, in de cinemaonline en in out of home.

Waarom wij hier trots op zijn?

Humor, absurditeit en herkenbare beelden: zo verandert een simpele boodschap in een ervaring die écht bijblijft, mensen doet lachen, aan het denken zet én sorteren weer bovenaan hun radar zet.