Nooit meer de vraag ‘Wat eten we vandaag?’ dankzij Dagelijkse kost

In 2010 was het tv-landschap vergeven van de kookprogramma’s. En toch zaten wij op onze honger. Tijd om het anders te doen, dachten we. Iets minder cliché en iets dat meer aansloot bij de modale, hongerige Vlaming.
Jeroen Meus, Hotel Bonka, VRT

Authenticiteit als hoofdingrediënt

De gebruikelijke chef in witte schort ruilden we in voor the guy next door Jeroen Meus. En ook de afstandelijke studiokeuken ruilden we in voor the kitchen next door. Alles moest zo toegankelijk, warm en no-nonsense zijn als de naam zelf: Dagelijkse kost. Sindsdien maakt Jeroen dagelijks iets wat elke Vlaming lust en kan klaarmaken. Voor een betaalbaar budget en met een flinke dosis gezond verstand. Zonder met de vinger te wijzen.

Alimento cotidiano & tägliche Kost 

Al snel kwamen er ook afgeleiden. In Dagelijkse Zomerkost en Dagelijkse Winterkost neemt Jeroen koken volgens het seizoen heel letterlijk want in deze spin-offs gaat hij koken op een zomerse of winterse locatie. Zo trok hij voor Dagelijkse Zomerkost zes weken naar de Spaanse zon en zette hij tijdens een milieubewuste staycation bij Vlamingen thuis een potje zalige zomerherinneringen op tafel. Voor Dagelijkse winterkost werden zijn potten en pannen een Oostenrijkse berg opgetrokken waar hij zich in de sneeuw waagde aan traditionele goulashsoep, kaiserschmarrn, perenstrudel en uiteraard een onovertroffen kaasfondue.

Filmbestand

Koken met zes sterren

Dagelijkse kost is er, zoals de naam doet vermoeden, voor iedereen. En vanaf dag één viel het recept ook bij iedereen in de smaak. In 2012, nog geen twee jaar na de eerste uitzending, werd Dagelijkse kost al verkozen tot het populairste tv-programma van Vlaanderen. Intussen staat de teller op zes televisiesterren. Het publiek vond massaal de weg naar Jeroens keuken. Letterlijk en figuurlijk, want Dagelijkse kost wordt niet alleen bekeken door honderdduizenden televisiekijkers, maar ook door bosjes curieuze passanten aan de voordeur van de keuken in hartje Leuven. 

 

Van televisie tot bestseller

Dagelijkse kost groeide uit tot veel meer dan een tv-programma. Receptenboeken werden instant bestsellers en online vond Vlaanderen massaal de weg naar dagelijksekost.be, de app van Dagelijkse kost en sociale media. Ondertussen zijn er al meer dan 3.000 afleveringen. Dagelijkse kost is geen programma meer, het is een instituut.

Al gauw bleek dat de Vlaming zin had in meer dan Dagelijkse kost op televisie. Niet lang na de lancering volgden de receptenboeken met hetzelfde basisingrediënt als het programma: seizoens- en budgetvriendelijk kookplezier voor elke dag. Ook de boeken gingen als warme broodjes over de toonbank. Al 15 jaar lang blijft Jeroen Meus de ene bestseller na de andere op tafel zetten. In het assortiment volgden ook nog potten en pannen, een eigen kruidenlijn, schorten, scheurkalenders en zoveel meer.

Ook online vond Vlaanderen massaal de weg naar Dagelijkse kost, met gemiddeld 60.000 dagelijkse bezoekers voor de website en de app (dagelijksekost.be) en honderdduizenden volgers op sociale media. 

Waarom wij hier trots op zijn?

Ondertussen zijn er al meer dan 3000 afleveringen ingeblikt, en de Vlaming krijgt er nog steeds niet genoeg van. Dagelijkse kost is meer dan een love brand geworden. Het is een multi-channel merk dat voor een ware ommekeer in de Vlaamse keuken zorgde, en dat nog elke dag nieuwe mensen verlekkert met het plezier van koken. Of zoals Jeroen het zou zeggen: “De mayonaise pakt gewoon”.