We Zien U

Seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG): ook in tijden van #MeToo en #woke gebeurt het. Vlak onder onze ogen en vaker dan we denken. Zo maakte twee derde van alle Belgen* ooit al een vorm van seksueel grensoverschrijdend gedrag mee. Of het nu gaat over catcalling, agressie, wraakporno, aanranding, intimidatie of verkrachting: seksueel grensoverschrijdend gedrag is nooit oké en elk slachtoffer is er één te veel. Bovendien lopen jongeren tussen 16 en 24 jaar het meeste risico om slachtoffer te worden. Onthutsende cijfers die niemand onberoerd laten dus, ook de Vlaamse overheid niet. De minister van Justitie en Handhaving vroeg ons om een campagne die het probleem uit de schaduw haalt.

Bekijk onze aftermovie

Filmbestand

Hoe kunnen we jongeren bewustmaken van het probleem en hen mobiliseren om mee te strijden tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag? De meeste feiten spelen zich af in het donker. Hoog tijd dus om een grote symbolische spot op het probleem te zetten. We brachten verhalen aan het licht, haalden het stigma rond grenzen uit de schaduw en gaven jongeren een klare kijk op de problematiek. Anders gezegd: WE ZIEN U. Met die drie betekenisvolle woorden gaven we een helder signaal, zowel aan slachtoffers als plegers.

Licht aan, ogen open
Om écht voeling te krijgen met jongeren, organiseerden we een denktank met jongeren. Zo praten we niet over jongeren, maar mét jongeren. En sloten we partnerschappen met jongerenorganisaties zoals 1712, Sensoa, Flow, MNM, WAT WAT ... Zij waren erbij om ons bij te staan met expertise en advies. En we verwezen in elke communicatie door naar professionele hulp. Zo werden jongeren met vragen meteen goed begeleid.

TikTok als centrale hub
Het TikTok-kanaal @WeZienU werd het centrale punt voor informatie, verbinding en collectieve actie tegen SGG. Influencers zoals Flo Windey, Elias Verwilt en Maximiliaan Verheyen vergrootten het bereik en brachten onze boodschap herkenbaar en geloofwaardig over.

WE ZIEN U non-stop

WE ZIEN U moest een campagne worden die jong én oud aanspreekt, op een manier die laagdrempelig, activerend én maatschappelijk relevant is. We kozen voor een langgerekte sensibiliseringscampagne met verschillende hoogtepunten:

  • Maart 2023
    Met graffiti, lichtgevende tags & lichtprojecties in drukke stadscentra wierpen we letterlijk een licht op de problematiek. De actie werd meteen opgepikt door nationale media.
     
  • Mei 2023
    We verspreidden contentpakketten met posters, bierviltjes en video’s in WE ZIEN U-thema. Zo konden horecazaken en festivals onze boodschap mee uitdragen.
     
  • Augustus 2023 
    Op VRT MAX verscheen de driedelige videoreeks ‘WE ZIEN U’ met seksuologe Lotte Vanwezemael als host en ambassadrice. Zij ging in gesprek met verschillende jongeren, slachtoffers en daders. De reeks werd ook opgenomen in de lespakketten van Sensoa.
     
  • Oktober 2023
    Nachtclub Versuz werd voor één nacht een ‘light club’. Op een bepaald uur gingen alle lichten aan. Een ludieke actie om aan te tonen dat ongewenst gedrag niet in de schaduw kon blijven. 
     
  • Januari 2024
    Samen met De Strafste School van MNM organiseerden we een workshop over seksualiteit en grenzen met ambassadrice Lotte Vanwezemael die via livestream in heel wat Vlaamse scholen te volgen was.
     
  • April 2024
    De spelers van Racing Genk en Cercle Brugge droegen tijdens hun voetbalwedstrijd de namen van slachtoffers op hun shirts. Dit combineerden we met social media-activaties op hun eigen kanalen en videoboodschappen in het stadion.
     
  • Zomer 2025
    WE ZIEN U herlanceerde de campagne met een sensibiliseringsvideo over spiking. De expliciete clip werd breed opgepikt in nieuws en gedeeld op sociale media.

Overal gezien
Met WE ZIEN U lieten we zien dat je jongeren echt kunt bereiken, sensibiliseren én
mobiliseren, zowel online als in de echte wereld.

  • De campagne behaalde meer dan 27 miljoen impressies via VRT MAX, TikTok, YouTube, Meta en partnerkanalen.
     
  • We creëerden 151 TikTok-video’s, goed voor 8,17 miljoen views en 12.463 volgers.
     
  • Met verschillende PR-acties en activaties genereerden we heel wat media-aandacht van nationale zenders en pers, goed voor een nieuwswaarde van 606.942 euro.

 

De campagne stond ook in de schijnwerpers op verschillende awardshows:

  • Golden AMMA – Best Creative Use of Media 2024
  • Bronzen Mixx Award
  • BOCA Silver Content Award Non-Profit 2024
  • BOCA Best Use of Socials Craftsmanship Award 2024

*Uit de UN-MENAMAIS-studie van UGent (2021)

WE ZIEN U